Festival La Película od 18. února představí širokou škálu španělské filmové produkce
Za necelé dva týdny si díky festivalu La Película mohou filmoví příznivci v Praze, Brně, Ostravě a Hradci Králové opět přiblížit pestrobarevný a mnohotvárný svět, který představuje španělská filmová tvorba i filmy autorů z dalších zemí, kde je španělština společným jazykem. Zahájení festivalu bude 18. února v pražském Světozoru patřit psychologickému dramatu Matka (Madre) režiséra Rodriga Sorogoyena. Společně s představitelkou hlavní role Martou Nieto budou prvními letošními festivalovými hosty.
Festival následně bude až do 27. února představovat v pečlivé a nápadité dramaturgii to nejaktuálnější ze současného španělského filmu. Nabídne například sedmi cenami Goya čerstvě ověnčený film Pedra Almodóvara Bolest a sláva(Dolor y gloria) nebo celovečerní debut talentovaného Aritze Morena Výhody cestování vlakem (Ventajas para viajar en tren). Výjimečný zážitek slibuje originální částečně animovaný dokument Bu?uel v želvím labyrintu (Bu?uel en el laberinto de las tortugas). Letos poprvé se bude La Película věnovat nezávislému španělskému filmu – režisérka M?nica Rovira osobně uvede svůj experimentální film plný abstraktních obrazů a emocí Vidět ženu (Ver a una mujer). Tradičně zvídavý a intenzivní je pohled festivalu na latinskoamerickou filmovou scénu. Letos zve například na dva filmy uznávaného guatemalského režiséra Jayra Bustamenteho. Chvění (Temblores) i Ixcanul uvede následně do naší distribuce společnost Artcam Films. La Película také nabídne dva neotřelé vhledy do spletité historie Kuby. Do Prahy zavítá Haliam Pérez, autor jednoho z těchto filmů, nazvaného podle titulní hrdinky Marina. Režisér osobní zpovědi o rozdělené rodině bude dalším z festivalových hostů.
Pražské kino Světozor bude patřit festivalu La Película od 18. do 23. února 2020, španělština následně zazní od 24. do 26. února také v brněnském kině Scala a od 25. do 27. února v ostravském Kině Art. 26. a 27. února si filmy nejen z Pyrenejského poloostrova budou moci vychutnat diváci v Biu Central v Hradci Králové. Festival pořádají Velvyslanectví Španělska v Praze, Instituto Cervantes a kino Světozor. Kompletní program je k dispozici na www.lapelicula.cz.
Vstupenky jsou již v předprodeji.
Sekce SOUČASNÝ ŠPANĚLSKÝ FILM / CINE ESPA?OL CONTEMPORÁNEO přináší psychologická dramata a silné příběhy, jako jsou již zmíněná Matka (Madre) režiséra Rodriga Sorogoyena nebo Bolest a sláva (Dolor y gloria) Pedra Almodóvara, ale také bláznivé komedie zvané espa?olada. Představiteli specifického a nepřenositelného španělského humoru jsou letos filmy Abrakadabra (Abracadabra) Pabla Bergera a Než to shoří (Antes de la quema) nestora pyrenejské kinematografie Fernanda Coloma. Druhý z filmů byl natočen během masopustního karnevalu v Cádizu. Úspěšný debut talentovaného Aritze Morena Výhody cestování vlakem (Ventajas para viajar en tren) představuje současnou tragikomickou až absurdní linii španělské filmové produkce.Bu?uel v želvím labyrintu (Bu?uel en el laberinto de las tortugas) režiséra Salvadora Simóa je originální animovaný dokument, který rekonstruuje natáčení Bu?uelova filmu Země bez chleba (1933). Snímek kombinuje animaci s reálnými záběry. Zaujme jistě i svěží filmový experiment Dopisy pro Paula Morrisseye (Letters to Paul Morrissey) Armanda Roviry či psychologická studie o duši dospívajících ve filmu Dvakrát tolik a patnáct navrch (El doble más quince) režiséra Mikela Ruedy. Žánr kriminálního thrilleru reprezentuje na letošní La Películe 70 binládinů (70 binladens) baskického režiséra Kolda Serry. Postupy dokumentu a hraného filmu propojil ve svém posledním díle Mezi dvěma vodami (Entre dos aguas) jeden z nejpozoruhodnějších současných španělských režisérů, Isaki Lacuesta.
Sekce SOUČASNÝ ŠPANĚLSKÝ FILM / CINE ESPA?OL CONTEMPORÁNEO přináší psychologická dramata a silné příběhy, jako jsou již zmíněná Matka (Madre) režiséra Rodriga Sorogoyena nebo Bolest a sláva (Dolor y gloria) Pedra Almodóvara, ale také bláznivé komedie zvané espa?olada. Představiteli specifického a nepřenositelného španělského humoru jsou letos filmy Abrakadabra (Abracadabra) Pabla Bergera a Než to shoří (Antes de la quema) nestora pyrenejské kinematografie Fernanda Coloma. Druhý z filmů byl natočen během masopustního karnevalu v Cádizu. Úspěšný debut talentovaného Aritze Morena Výhody cestování vlakem (Ventajas para viajar en tren) představuje současnou tragikomickou až absurdní linii španělské filmové produkce.Bu?uel v želvím labyrintu (Bu?uel en el laberinto de las tortugas) režiséra Salvadora Simóa je originální animovaný dokument, který rekonstruuje natáčení Bu?uelova filmu Země bez chleba (1933). Snímek kombinuje animaci s reálnými záběry. Zaujme jistě i svěží filmový experiment Dopisy pro Paula Morrisseye (Letters to Paul Morrissey) Armanda Roviry či psychologická studie o duši dospívajících ve filmu Dvakrát tolik a patnáct navrch (El doble más quince) režiséra Mikela Ruedy. Žánr kriminálního thrilleru reprezentuje na letošní La Películe 70 binládinů (70 binladens) baskického režiséra Kolda Serry. Postupy dokumentu a hraného filmu propojil ve svém posledním díle Mezi dvěma vodami (Entre dos aguas) jeden z nejpozoruhodnějších současných španělských režisérů, Isaki Lacuesta.
ŠPANĚLSKÝ NEZÁVISLÝ FILM ANEB MODERNÍ CINEFILIE / CINE ESPA?OL INDEPENDIENTE O NUEVAS CINEFILIAS je sekce pro filmové nadšence, kteří zrovna neholdují žánru espa?olada či mainstreamové klasice. Jistě je potěší blok čtyř filmů nabízející na festivalu poprvé exkurzi do světa nezávislých filmařů s kořeny v různých částech Španělska. Vedle možnosti setkat se s netypickým dílem Vidět ženu (Ver a una mujer) i jeho autorkou, katalánskou umělkyní M?nicou Rovirou, může zaujmout Divoké období (A estación violenta), film mladé režisérky Anxos Fazáns, rodačky z galicijského Pontevedra, nebo Velké dítě (Ni?ato) Adriána Orra, vtipná sonda do života rappera starajícího se o své tři děti, ale žijícího stále u rodičů.
LATINSKOAMERICKÉ POHLEDY / MIRADAS LATINOAMERICANAS nabídnou kvarteto filmů z Chile, Argentiny a Guatemaly. Vedle dvou již zmiňovaných koprodukčních děl nadaného Guatemalce Jayra Bustamenteho Chvění (Temblores) a na Berlinale 2015 oceněného filmu Ixcanul má šanci zaujmout i film Přijde smrt a bude mít tvé oči (Vendrá la muerte y tendrá tus ojos), jehož režisérem je jeden z největších talentů současného chilského filmu José Luis Torres Leiva. V psychologickém dramatu Naprostá láska (La Quietud) argentinského režiséra Pabla Tropera jsou tři ženy nuceny postavit se tváří v tvář emocionálním traumatům a temné rodinné historii, která se odehrávala na pozadí argentinské vojenské diktatury.
VZPOMÍNKY NA KUBU / MEMORIAS DE CUBA přinesou dva odlišné pohledy na emigraci, původ i dějiny Kuby. Poslední z vážených hostů festivalu, režisér Haliam Pérez, představí film Marina. Francouzský dokument Kuba, osvobozené vzpomínky (Mémoire libérée) hledá s režisérkou Ghislaine Graillet osud její rodiny a mapuje tak působení Francouzů na ostrově i dějiny tamního cukrovarnictví.