Film Pražské orgie vstoupí do kin již 10. října!

Pražské orgie podle stejnojmenné předlohy americké literární legendy, Philipa Rotha, jednoho z nejrespektovanějších světových spisovatelů, jsou sedmý celovečerní film režisérky Ireny Pavláskové, jejíž filmy získaly více než dvě desítky ocenění, včetně Zvláštní ceny na MFF v Cannes.

Je to poprvé v dějinách českého filmu, kdy český tvůrce osobně získal na film práva od takové žijící literární veličiny, držitele Pulitzerovy ceny za beletrii, Mezinárodní Man Bookerovy ceny a desítek dalších prestižních literárních ocenění.

Pražské orgie Philipa Rotha jsou jedinečným pohledem na situaci v Československu sedmdesátých let očima Američana. Irena Pavlásková se záměrně rozhodla netočit vlastní dobovou studii, ale naopak důsledně zachovat a zprostředkovat onu unikátnost vnímání stavu zdejší společnosti cizincem s naprosto odlišnou společenskou zkušeností.

Irena Pavlásková získala od Philipa Rotha práva na zfilmování Pražských orgií před sedmi lety. „Philip Roth je literární klasik a byl jím již za svého života. Je držitelem neuvěřitelného množství cen a jenom získání práv od takové literární veličiny je zázrak, který s sebou nese velkou zodpovědnost,“ říká režisérka a scenáristka Irena Pavlásková. Osobně se s ním setkala v jeho domě v Connecticutu. „Chtěl vědět, jaký mám k tématu knihy vztah, jak jsem vnímala totalitu, už předtím si vyžádal moje filmy… Po více než tříhodinovém povídání mi řekl: Já vám ta práva dám! Než jsem se vrátila do Prahy byl už v Dilii v e-mailu návrh smlouvy od agenta pana Rotha. Bylo to skutečně bleskové a unikátní. Bylo mi nesmírně líto, když pan Roth odešel, hluboce se mě to dotklo. Zavázalo mě to ještě víc k dobrému filmovému výsledku. Philip Roth se těšil, že přijede na premiéru, a já mám trochu pocit viny, že jsem nesehnala finance rychleji, aby se toho dožil. Důvěra, kterou mi pan Roth dal, je pro mě neskutečným zážitkem a závazkem,“ říká Irena Pavlásková.

Adaptovat knihu pro film je vždycky těžké, protože literatura už z principu pracuje s jinými vyjadřovacími prostředky. Již od počátku se mi líbilo, že jde o pohled cizince, Američana, který proniká do české mentality a nahlíží na to, jak se jednotliví lidé vyrovnávali se situací, která zde v 70. letech panovala,“ dodává režisérka. Po celou dobu byla s Philipem Rothem v písemném kontaktu, probírali, co je třeba ve filmu zdůraznit, diskutovali o hlavních významových liniích příběhu, mluvili o hereckém obsazení.

Pražské orgie

Dva bouřlivé dny se svéráznou ženou v Praze očima amerického spisovatele

Premiéra 10.10.2019

Scénář a režie – Irena Pavlásková

Producent – Viktor Schwarcz, Irena Pavlásková (Prague Movie Company)

Koproducenti – Česká televize (TPS Aleny Müllerové), Eydelle Film,

Cineart TV Prague, Silvia Panáková, Erik Panák (ARINA), Europeana Production, Michal Kráčmer (Analog Vision)

Dramaturgie – Martin Daniel, Alena Müllerová

Kamera – Alexander Šurkala

Střih – Pavel Hrdlička

Hudba – Jiří Chlumecký

Architekt – Jiří Sternwald

Zvuk – Jiří Klenka

Výtvarníkkostýmů – Jaroslava Procházková

Umělecký maskér – Andrea McDonald

Distributor – Bioscop

Film vznikl za podpory:

MEDIA, Státní fond kinematografie, Ministerstvo kultury ČR, Audiovizálny fond SR, Nadační fond Praha ve filmu – Prague Film Fund 

You may also like...