Show Jana Krause: Krutý svět opery, zločin táhne na vlnách úspěšného podcastu a budování zahrady jako smírčí proces
V dalším dílu Show Jana Krause se představí operní pěvec Štefan Margita, autorky podcastu Opravdové zločiny – Lucie Bechynková a Barbora Krčmová – a zahradní architekt Ferdinand Leffler.
Premiéru dalšího dílu Show Jana Krause uvidíte ve středu 15. února ve 21.35 na Primě.
Místo prvního hosta v Show Jana Krause přijal tentokrát operní pěvec Štefan Margita, který se po půl roce od smrti své milované ženy vrátil ke své profesi a v lednu vystoupil k velké radosti svých fanoušků před zaplněnou arénou s koncertem Věnováno Hance. Svůj vztah s Hanou Zagorovou, které podle svých slov za mnohé vděčí, považuje za zcela mimořádný, a proto nezapomenutelný. „Těch třicet let nelze za šest měsíců zapomenout,“ říká a vzpomíná, že po celou dobu jejich společného života zažíval každý den Hančinu úctu, radost, že se vidí, že se políbí, že si udělají kávu. „Když jsem nastoupil do divadla, myslel jsem si – já jsem Domingo Pavarotti. Ale ta facka přijde okamžitě. A Hanka mě naučila být skromný. A to je strašně důležité a za to jí moc děkuju,“ dodává. „Já jsem původně nechtěl odletět ani do Washingtonu. Paní režisérka, šéfka washingtonské opery, mi ale zavolala a řekla: pokud nepřijedeš, přijedu já pro tebe. Musíš odletět. Nemůžeš doma sedět a stále myslet na ty věci. My se o tebe postaráme. A oni se fakt postarali.“ Postupně se mu tak s pomocí přátel a známých daří překonávat neskutečný zármutek z Hančina odchodu a opět se radovat z práce. „Já na svých koncertech nechci, aby byli lidé smutní a brečeli. Ale já zazpívám písničku: neodcházej, má lásko, noc je věčná, a já vidím, jak paní v první řadě brečí, a mám co dělat, abych to dozpíval,“ přiznává. „Ale je to krásný.“ Rozpovídá se ovšem i o tom, jak moc se během posledních let proměnil svět opery. „Je to úplně jiné. Nezkouší se tolik. Musíte být tedy připravený, tu roli opravdu umět. Pak je zkouška s dirigentem. Dříve se ale zkoušelo třeba 14 dnů s dirigentem, teď je jedna zkouška a jdete aranžovat. Aranžuje se tři týdny a pak vás vyhodí na premču. A tam nastává ten problém, protože se může stát, že před premiérou onemocníte. V tu chvíli si musím zaplatit za vlastní peníze ubytování, nedostanu žádný honorář… a když dostanu nějakou dobrou virózu, tak to trvá několik týdnů, takže neodzpíváte žádné představení, a jedete v naprostém minusu domů,“ vypráví přední operní pěvec o tom, že svět opery dokáže být pro zpěváky i dost krutý. „Je lepší odvolat, než aby lidé pak říkali, on je prvotřídní zpěvák, ale slyšet je ho jen do první řady.“ V příštích týdnech má Štefan před sebou nabitý program. Kromě dokončení turné ho čeká dvouměsíční pracovní pobyt v Římě a v Americe. „V Římě bude Janáčkova opera a v Americe bude Richard Wagner Zlato Rýna, pak jsou tam koncerty,“ vypočítává Štefan Margita. Přesto mu prý ale Hanka strašně schází. „Nebudu se tím tajit. I když mi bude někdo nadávat, že už zase o ní mluvím. Prostě mi schází. Není to lehké,“ svěřuje. „Já zpívám, usmívám se, dělám legraci, ale když přijedete domů a všechno to tam vidíte… je to jiný. Ona byla tak dobrý člověk. Úžasný člověk. Já jsem za třicet let neslyšel, aby pomluvila nějakého kolegu. To je dneska tak vzácné.“
Dále se seznámíme s autorkami podcastu Opravdové zločiny, který sbírá jedno ocenění za druhým, Lucií Bechynkovou a Barborou Krčmovou. „Pojďme si to říct na rovinu, jsme drbny, máme rády senzace, romantiku, to tam všechno je,“ vysvětluje Barbora, proč si myslí, že právě téma zločinů a zločinců tolik fascinuje především ženy. „A hlavně máme potom ještě takový falešný pocit, že jsme jako připravené, kdyby se nám něco stalo. Kdyby nás někdo přepadnul, tak už máme přípravu,“ doplňuje Lucie Bechynková s tím, že výsledky průzkumů ukazují, že 80 procent posluchačů jejich podcastu tvoří ženy od 12 let výše. Témata pro svoje podcasty čerpají nejen z našich, ale i ze světových dějin zločinu. Obě jsou však přesvědčeny, že by bylo dostatek látky i na čistě tuzemské případy. „Divil byste se, kolik toho je!“ říká Barbora a Lucie s nadsázkou vypráví, že čím více roste kriminalita, tím lepší to pro ně, jako autorky literatury věnované zločinu, je. Obě dámy ovšem nejsou žádné začátečnice, protože mají za sebou dlouholetou práci v komerčním rádiu. „Vzniklo to tak, že jsem hodně poslouchala zahraniční podcasty, protože třeba Amerika je v tomto hodně napřed,“ vzpomíná Lucie, jak to celé začalo. „A u nás v té době – to bylo ještě před covidem – podcasty ještě moc nefungovaly. A my máme s Barčou společný zájem jako krimi, detektivky, horory a tak. Protože jsem narazila právě na takové americké podcasty, říkala jsem si, že by mě zajímalo a bavilo to dělat, protože když to vyprávím pořád jen doma, po určité době už to nikoho nezajímá.“ Zkusily tedy začít dělat pořad pro lidi, které by to zajímalo, a zřejmě se i trefily do dobré doby. Do přípravy podcastu se časem navíc nadšeně zapojili i partneři obou autorek. „Čím větší nechuťárna, tím větší sledovanost,“ stručně charakterizuje nejposlouchanější díly Bára. „A nás naposledy zaujalo, když našli v Plzni tělo bez hlavy a bez penisu. To nám přišlo takové zvláštní,“ prozrazuje Lucie s tím, že tento zločin ještě není vyřešený. A čím si vysvětlují svůj úspěch? „Máme černý smysl pro humor, a to myslím lidi baví,“ domnívá se jedna z autorek.
Posledním hostem je úspěšný zahradní architekt Ferdinand Leffler, který má radost z toho, že zájem a péče o zahrady je v Česku na vzestupu. „Za posledních deset už to přestává být jen takový doplněk domu a lidé si uvědomují, že zahrada jim může dát něco, co jim dům nedá, něco, co by těžko hledali v obýváku nebo v koupelně,“ vysvětluje a dodává, že práce s klienty je velice delikátní, protože každý má vždy úplně jiná přání. „Myslím, že je pro architekta – nejen zahradního – důležité, aby byl vždy transparentní v tom, co nabízí a co dělá. Takže když pak za mnou přijdete s tím, že chcete zahradu, tak už můžete vidět, co dělám, a nebudete chtít něco, co vám nedám. Tím se nám hodně odkryjí karty. A já mám navíc na začátku takové odrazovací schůzky, kdy hodně mluvím o údržbě a ptám se, jestli jsou lidi připravení se o tu zahradu starat, protože vybudovat krásnou zahradu nebo park, to umí kdekdo, ale pak se o to starat, aby vypadal za tři čtyři roky stále pěkně, to je největší problém. A to je právě ta udržitelnost, o které se dnes mluví. To je ve skutečnosti tohle – udělat něco, o co se umím starat. Nepořizovat si něco, co bude hnusný a co mi zajde,“ popisuje odborník, který má o současné úrovni českých zahrad velice vysoké mínění. Jaká je největší opakující se blbost v českých zahradách, a za co je naopak pochválit? Jakou zahradu má Jan Kraus? A kolik lidí se panu Lefflerovi podaří ročně odradit? To a mnohem více se dozvíme v dalším premiérovém dílu oblíbeného pořadu Show Jana Krause dnes večer na Primě!
Zdroj foto: PRIMA TV